Activitat 2: Construcció del coneixement I


Activitat 2: Introducció de coneixements (I)

Objectius:
  • Analitzar i comparar la Griona antiga amb l’actual, mitjançant les explicacions del mestre i a través de la visualització d’unes imatges.
  • Investigar els oficis antics per tal de poder-los comparar amb els actuals.
  • Descobrir els diferents sectors per tal de classificar i comparar els oficis.
  • Mostra interès i actitud activa durant tota la classe per tal de fer unes explicacions més dinàmiques i divertides.
  • Realitzar una investigació de forma autònoma, seleccionant els conceptes més rellevants sobre el tema en qüestió.

Continguts clau:
  • Sectors (primàri, secundàri i terciari)
  • Gremis
  • Oficis
  • Canvi i continuïtat
  • Organització social

Competències:
Dimensió món actual.
Competència 1. Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes. 
Competència 2. Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

Material:
  • Presentació Power Point
  • Imatges d’abans i d’ara de Girona
  • Ordinadors amb connexió a Internet
  • Diversos llibres sobre el passat de Girona

Desenvolupament:
A partir d’unes diapositives, elaborades prèviament pel mestre,  els alumnes observaran diverses imatges dels oficis de l’edat mitjana que havien existit a Girona. 
S’explicarà als alumnes que la ciutat de Girona estava disribuïda en gremis, què eren i per a què servien. A més a més, mentre es vagin veient les diapositives s’anirà explicant que cada carrer de Girona estava especialitzat amb un ofici en concret. Per tant, s’introduirà com era la vida antigament a la ciutat de Girona, és a dir, quins eren els oficis més destacats, a quin sector pertanyien (sector primari, secundari o terciari), com eren els edificis, i com estava distribuïda la ciutat de Girona.
En aquest apartat, els alumnes podran fer diverses preguntes sobre els dubtes que els vagin sorgint. Per exemple, podran preguntar, quin era l’ofici més destacat o el més popular, perquè era un ofici i no un altre,... Aleshores, l’alumne haurà d’intentar cercar la resposta a travès de llibres que tingui el mestre o de cerques per Internet. No es tracta que el mestre li doni la resposta, sinò que el propi alumne busqui aquella informació que l’inquieta amb els recursos dels quals disposa. Aquesta informació pot ser buscada per l’alumne i compartida amb tot el grup classe. Finalment, el mestre hi podrà afegir algun aclariment, si convè.
Seguidament el mestre farà grups reduïts (4 o 5 alumnes) i a través d’unes imatges que els hi proporcionarà hauran de fer una comparació de les imatges (Girona abans i ara) i debatre entre el grup, per tal de veure les diferències de la vida d’abans i la vida d’ara. Després, es posarà en comú amb la resta de la classe i s’elaboraran a la pissarra dos núvols de paraules: un núvol amb paraules que representi la Girona del passat i un altre que representi la Girona actual. Així, després els alumnes a través d’unes paraules clau podran observar amb més claredat les diferències i les semblances entre la Girona del passat i l'actual.

Criteris d’avaluació:
  • Mostrar una actitud encuriosida i reflectir-ho amb les preguntes cap al mestre.
  • Demostrar capacitat de cerca i tria d’informació en diferents fonts.
  • Treballar de forma cooperativa, ajudant-se amb els companys, tot demostrant respecte envers els diversos punts de vista i opinions dels altres.
  • Realitzar un núvol de paraules adequat, correcte i que englobi els continguts addients.
  • Mantenir una actitud crítica durant tot el procés, que els permeti fer comparacions vàlides i fonamentades amb els nous coneixements.

No hay comentarios:

Publicar un comentario